De afgelopen decennia heeft de digitale revolutie geleid tot aanzienlijke veranderingen in talloze sectoren, waaronder in de rechtspraak. De digitalisering van de rechtspraak is een ontwikkeling waarbij technologie wordt ingezet om de werkprocessen van de rechtspraak te verbeteren en efficiënter te maken. Digitalisering heeft grote voordelen voor de advocatuur en Zaan Advocaten groeit daarom graag mee met deze ontwikkelingen.
Juridisch onderzoek
Een van de belangrijkste voordelen van de digitalisering van de rechtspraak is dat het juridisch onderzoek vergemakkelijkt. Elke dag wordt nieuwe jurisprudentie online beschikbaar gesteld waarmee de complexiteit van wet- en regelgeving alsmaar toeneemt. Het goed op de hoogte blijven hiervan is van belang voor het kennismanagement van de advocaat. Zaan Advocaten maakt gebruik van meerdere online omgevingen met toegang tot de honderdduizenden uitspraken van de rechterlijke macht. Met behulp van de juiste filters kunnen wij gerichter zoeken naar relevante artikelen en jurisprudentie. Deze informatie verwerken wij dan vervolgens in geautomatiseerde documenttemplates, om op die manier onze tijd efficiënter besteden.
Transparantie: het cliëntenportaal van Zaan Advocaten
Een ander voordeel van digitalisering van de rechtspraak, is dat het kan leiden tot meer transparantie. Digitale systemen kunnen zorgen voor een betere toegang tot informatie, waardoor het voor burgers gemakkelijker wordt om de voortgang van rechtszaken te volgen en inzicht te krijgen in hun eigen dossier. Dit kan bijdragen aan meer vertrouwen in het rechtssysteem en de rechtspraak in het algemeen. Ook bij Zaan Advocaten maken wij sinds kort gebruik van dergelijke digitale systemen, zoals het cliëntenportaal van BaseNet Advocatuur. Via dit cliëntenportaal kunnen cliënten waarvan het dossier hier inhoudelijk geschikt voor is, via een beveiligde verbinding hun online dossier inzien. Op deze manier kan snel en eenvoudig met cliënten worden samengewerkt, zonder dat dit ten koste gaat van het vertrouwelijke karakter van de gegevens waarmee gewerkt wordt.
Dit cliëntenportaal draagt ook bij aan de voorbereiding op intakegesprekken. Steeds vaker verschijnen cliënten juridisch geïnformeerd op een eerste gesprek met de advocaat. Zij hebben dan zelf al online research gedaan of al contact gehad met een van de vele gratis juridische platforms. Door het voorafgaand uploaden van de relevante documenten in het cliëntenportaal, is ook de advocaat beter voorbereid op het eerste gesprek. In plaats van aftasten, informeren en adviseren, kan de advocaat meteen tot de kern komen en overgaan tot effectief sparren met de cliënt.
Kostenbesparing
Ten slotte leidt digitalisering van de rechtspraak tot kostenbesparingen. Door de inzet van digitale systemen wordt bespaard op papier, drukkosten, opslagruimte en transportkosten. De besparing hierop is tevens goed voor het milieu. Het hiervoor besproken cliëntenportaal waar Zaan Advocaten mee werkt draagt hieraan bij. Doordat zowel de advocaat als de cliënt de mogelijkheid heeft om documenten in het portaal te uploaden of in te zien, worden er minder stukken uitgeprint en per post verstuurd.
De digitalisering komt de kwaliteit van ons werk zeer ten goede. Zaan Advocaten wil blijven ontwikkelen op het gebied van digitalisering en verschil maken voor haar cliënten in de toekomst. Meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.